Jumaat, 13 November 2015

Photo Shoot - 4 x 4 WEST ADVENTURE - Part 01

Selama ni bermimpi je nak merasa naik 4-wheel drive merentas hutan, sungai dan bukit-bukau. Nak merasa jugak adventure ala-ala Camel Trophy tu. Ni kira pengalaman pertama aku shoot aktiviti ni. Semuanya bermula apabila company aku dengan Syarikat Amir-Husin Holidays nak promosikan satu pakej 4 x 4 - four wheel drive. Kira joint venture la ni. Sebelum pakej dipromosikan beberapa kakitangan dari setiap cawangan dipilih untuk merasa sendiri pengalaman menaiki kenderaan pacuan 4 roda merentas hutan, jalan balak dan menikmati kehijauan alam semulajadi di Banjaran Titiwangsa.


Ok, semua dah sedia, hari pertama kami bergerak dari opis masing-masing menuju ke Kuala Tahan, Taman Negara, Pahang untuk check in dan bermalam di Rainforest Resort kerana program bermula pada keesokan harinya. Sampai di sana dah nak masuk Maghrib. Abang Mat Tarzan dan pembantunya dari Syarikat Amir-Husin dah menunggu dari petang tadi. Nak buat camana, sesat bang!

HARI KEDUA - Rainforest Resort - Kg. Pagi - Kg. Sat - Kg. Bantal - Kg. Mat Daling, Pahang

Awal pagi semua dah bersemangat waja menuju ke coffee house untuk sarapan pagi. Isi perut dulu sebelum memulakan perjalanan yang jauh. Hari ini kami akan memulakan perjalanan dari Kuala Tahan melalui beberapa buah perkampungan dan terus menuju ke Kampung Mat Daling iaitu hentian terakhir kami dan bermalam di situ. Nampak dekat saja, tapi jangka masa diambil lebih kurang 4 - 5 jam perjalanan melalui jalan balak, jalan yang berlubang, berbukit dan berbatu. *Urut-urut pinggang!

Kenderaan dah sedia

Bersarapan pagi

Sarapan pagi

Errr... boleh kenyang ke breakfast cam gini? Ujar diriku dalam hati. Takde nasik ke...
(Memang dasar perut Melayu... aku perlukan nasik!)

"Oii, cepat le... kitorang dah tak sabar dah ni..."

Amik gambar

Taklimat ringkas

Group photo dan berlepas dari Xcape Resort, Kuala Tahan

Taklimat lagi

Singgah di kedai runcit sebentar membeli sedikit bekalan (Sebenarnya aku beli roti, kot lapar karang)

Periksa kenderaan

Sign di Kuala Tahan

(Gambar: Amir-Husin Holidays)
Jalan masuk ke Kampung Mat Daling. Untuk Kenderaan Pacuan 4 roda sahaja, kalau korang berani bawak kereta, dipersilakan...

Projek jalan raya

Projek ni bermula dari Kuala tahan ke Kampung Pagi sepanjang 22km. Dan projek seterusnya dari Kampung Pagi hingga ke Kampung Mat Daling sejauh 41km melalui Kampung Sat dan Kampung Bantal yang masih belum dijalankan, tapi jalan-jalan balak tersebut sudah ditandakan. 

Berhenti sekejap menikmati suasana pagi yang masih berkabus

Laluan kami

Taklimat dari Abang Mat Tarzan... sebelah sana ialah Taman Negara. Sebelah sini rumah Makcik Gayah (*Garu-garu kepala)

Bergambar

(Gambar: Azizi)


Teruskan perjalanan. Sepanjang perjalanan naik-turun bukit kami melalui jalan tanah merah yang diratakan untuk dijadikan jalan raya yang sempurna. Dengarnya jalan ni akan menghubungkan dari Kuala Tahan hingga ke Kelantan. Ia dibuat secara berperingkat-peringkat. Tak tahu bila akan siap sepenuhnya.

Jalan nampak tak mencabar sangat, tapi kalau kemarau agak berdebu jugak


Dari puncak menuju ke destinasi

Kalau hujan, laluan akan jadi lebih mencabar. Nasib baik tak hujan hihihi...

Kenderaan pun masih bersih lagi


Sebenarnya permulaan perjalanan agak santai la jugak kerana melalui jalan tanah merah yang rata. Cuma sedikit cabaran menuruni jalan berbukit, sayup je tengok ke bawah. Kalau hujan lagi best kot. Jalan licin dan becak pasti memberikan lebih cabaran, ada kebarangkalian terbabas ke dalam parit. Kaki aku pun mula rasa nak kejang sebab turun naik kenderaan untuk mengambil gambar... 

bersambung...

Untuk komen, sila email ke alipancing@gmail.com