Rabu, 26 Jun 2013

Insan Sederhana - PAPA ROCK!

Ramli bin Sarip merupakan bekas ahli kumpulan Sweet Charity dan kini lebih terkenal sebagai seorang penggubah/penerbit lagu dan artis solo. Dilahirkan pada 15 Oktober 1952 di Singapura. Beliau dikenali digelar peminatnya sebagai "Papa Rock". Dia telah menghasilkan 9 album bersama kumpulan Sweet Charity dan kemudiannya 8 album secara solo. 
(Sumber dari Wikipedia)

Kali ni cerita artis pulaklah, semua orang kenal dengan Ramli Sarip ni. Aku antara salah seorang peminat beliau. Masa zaman sekolah lagi aku dah 'dibesarkan' dengan lagu-lagu beliau bersama Sweet Charity lagi. Kebetulan pulak minggu lepas ada Group Toyota buat Family Day di Felda Residence Hot Springs, antara artis jemputan diorang ni ialah Ramli Sarip... aku pulak ditugaskan sebagai jurugambar di sana, maka dapat jugaklah aku bergambar dengan beliau ni... hihihihiiii...

Petikan guitarnya... fuh!

Walaupun sound systemnya pada hari itu cukup sederhana, namun nyanyian dan muzik latarnya jelas kedengaran...

Panas terik time tu, ramai yang tak berganjak mendengar lagu-lagu yang didendangkannya... termasuklah aku... Komunikasi dengan penonton memang terbaik! Penuh nasihat dalam gurauan

Apa yang aku gelarkan insan sederhana ialah... tiada protokol sangat nak bersembang atau bergambar dengannya... 

Shownya pun sederhana jugak... tapi mantap. Sebelum memulakan sesebuah lagu... pasti ada sedikit nasihat diselitkan

Setiap lagu dimainkan dengan penuh perasaan...

Kebanyakan lagu yang dibawa adalah permintaan dari peminat...






Itulah dia... Papa Rock Ramli Sarip ni... walau diri masih berada di puncak, namun masih tak lupa memandang ke bawah. Insan sederhana yang kaya dengan bakat seni, nasihat serta senyuman... Walaupun nampak sudah berusia, masih mempunyai jiwa kental menyusuri alam seni ini...