Selasa, 7 Mei 2013

Jom Jalan-Jalan Terengganu

Terengganu Darul Iman, negeri cantik budaya menarik. Entah kenapa kalau ditanya destinasi yang paling suka dikunjungi, pasti aku memilih Terengganu. Tak kira musim cuti sekolah pertengahan atau hujung tahun paling tidak dalam seminggu aku akan ke sana. Memang perjalanan menyeronokkan bagi aku, namun bagi anak dan isteriku kadang-kala penat jugak seharian di dalam kereta... destinasi kali ini ialah Besut.

Bila dah sampai ke sini, jangan lupa air niranya yang ekspendebles... segar dari ladang. Aku boleh minum 3 botol sebab sedap tak hingat...



Padang pancingnya bersepah. Dari pancingan pantai, tali air atau kolam-kolam semulajadinya banyak terdapat di sini... takde sapa nak melarang kita memancing (kecuali kolam persendirian la) 



Pengalaman pertama anak aku Aliff dapat ikan laut, memang teruja sangat kerana selama ni dia banyak didedahkan dengan ikan air tawar sahaja. Lokasi ni di Bukit Keluang. Tempat ni memang cantik... aku tengok banyak fotografi pengantin dibuat di sini.



Di Jeti pendaratan ikan di Besut ini juga kami redah. Orang sekeliling pandang semacam je sebab takde orang mancing kat situ. Namun bagi aku di mana ada air di situlah ada ikannya. Memang banyak ikan, tapi kecik-kecik je la...



Walaupun hasil kecik, namun ia pengalaman berharga bagi anak aku. Waktu tengahari macam ni memang takde orang memancing pun, boleh rentung dibuatnya...



Cantik ikan ni, aku pun tak tahu apa namanya...



Satu lagi yang best kat Terengganu ni, makanannya murah-murah, beraneka warna dan jenis. Dah tu  pulak, cantik je dibungkus-bungkus macam ni. RM1 satu bungkus memang murah dan puas makan.



Makanan ringannya pun macam-macam ada. Aku terjumpa satu makanan ni. Teringat masa kecik-kecik dulu mak aku buat Sagun. Bagi budak zaman sekarang aku rasa diorang tak kenal makanan ni kot...



Jeruk-jeruknya, mmmmm... kecur air liur. Tapi tak boleh makan banyak, asyik terbersin je. Cuka dia banyak sangat kot...



Satu lagi makanan kegemaran kami... Sata. Semuanya segar-segar dan dimakan panas-panas.



Di pasar Kuala Besut, kebanyakkan penjualnya adalah orang perempuan. Dari yang jual ikan sampai yang jual kacang. Peniaga lelaki aku tengok jual ikan laga je... gambar aku tak sempat nak snap, orang ramai.




Keropok kering berbagai pilihan. Mahu yang timbang atau dipek semuanya ada.



Satu satu kedai keropok kegemaran kami kalau nak beli banyak-banyak untuk dibawa balik.



Makanan lautnya jugak banyak dijual di tepi-tepi jalan. Kulit lala, kepah atau tijahnya dicuci bersih sebelum dijual. Aku diberitahu  oleh pemilik gerai ni ianya dicari di belakang gerai ini sekitar Pulau Kambing waktu air surut...



3 kilo seploh ringgit je...  



Masak merah dengan serai... perghhhh...



Dah lama tak minum air karbonat ni. Teringat masa kecik-kecik dulu dijual 50 sen sebotol.



Nasik air di gerai Mok Teh dekat Pantai Semerak, memang terangkat. Menu ni memang tak pernah tinggal jika aku ke sini. Rasanya tetap sama seperti mula-mula orang rumah perkenalkan pada aku 3 tahun dulu...



Huh! Abih licin...



Jika ke Pantai Semerak, singgah la ke gerai Mok Teh ni...



Waktu petang boleh mandi di Pantai Bukit Keluang, kebetulan kunjungan kali ini waktu air besar. Nak mandi jauh-jauh pun tak berani tengok ombak dia besar reban itik pak cik Leman... jadi aku suruh anak-anak aku main tepi je... tapi best jugak main ombak yang membadai pantai... ewaahhh!



"Tunggu... tungguuu... ombak nak datang tuuuu...."
"Sepatutnya adik duduk depan laaa... bukan belakang"
"Takpe, biar ombak tu pukul adik dulu... hahaha"



Yiehaaaaaa!!!



Banyak warna-warna keindahan sepanjang  percutian di sini untuk diabadikan. Dari makanannya, kehidupan orang di sini, budaya serta pemandangan yang menarik sepanjang perjalanan menyusuri pantai dan kampung menambat hatiku untuk datang ke sini lagi... 






Selamat tinggal Terengganu Darul Iman...