Jumaat, 3 Mei 2013

Soft Plastic (SP) bertuah

Penggunaan soft Plastic (SP) untuk menggoda tangkapan semakin mendapat tempat bagi pengilat haruan dan ikan-ikan lain. Namun apabila sesuatu SP itu mula menunjukkan tuah, stoknya mula kehabisan atau susah untuk mencarinya lagi... kolam tadahan banjir berhampiran tempat tinggal menjadi lapang sasar untuk menduga haruan di sana. Haruan kat sini dah pandai memilih umpan... katak hidup atau gewang lain dah tak layan.



Inilah SP yang menjadi kebanggaanku. SP jenama Bakau ini susah nak dapat (yang berwarna putih). Kebanyakan hasil mengilatku adalah menggunakan SP ini. Aksi gelekan ekornya setanding dengan jenama lain. Walaupun tak tahan lama kerana mudah terputus atau terkoyak, aku simpan stoknya... sehinggalah stoknya dah kehabisan aku gunakan.



Haruan yang menghentam SP putih ini berhampiran tebing sahaja. Sengaja aku henjutkan ditepi tebing  berhampiran semak. Secara tiba-tiba haruan ini menyergapnya. Joran hampir terlepas sebab aku tak bersedia.



Haruan di Tasik Kota Puteri ini juga terpedaya dengan SP putih Bakau selepas berpuluh gewang aku gunakan. Selepas balingan, SP dibiarkan tenggelam dan henjutan perlahan sambil menyentuh dasar dilakukan.



Walaupun haruannya tak sebesar mana, tapi kesudiannya menyambar SP ini amat aku hargainya. Sebagai balasan, ianya dilepaskan kembali...



Ini tangkapan di sebuah sawah di Tanjung Karang, SP putih ini juga berjaya menawan haruan curut... hahahaaaaaaa...




Selain teknik karauan perlahan, aksi menyodok dasar juga boleh dilakukan... hasilnya belut yang entah datang dari mana pun berselera dengan SP putih ini, yang ini selamat aku lepaskan juga ... tapi aku lepaskan ke dalam kuali la... jangan marahhhh aaaa....





Lagi sekor haruan yang terpesona dengan lenggok SP tersebut. Ketutu curut dan ikan bandaraya pun tergoda...





Begitulah kisah betapa bertuahnya SP putih tu bagi seorang pengilat amatur seperti aku. Kolam takungan banjir ni pun dah diorang renovate lagi untuk kali kedua, airnya pun dah kering kerana kerja-kerja mendalamkan kolam ni sedang giat dijalankan. Untuk lebih canggih lagi diaorang macam nak buat sistem empangan pulak. Tak tahulah macam mana rupanya. Dan SP putih ini banyak berjasa kepada aku, sampai sekarang aku masih mencarinya lagi...


Sekian adanya...