Selasa, 24 Jun 2014

Balada Orang Berdosa (Umrah Part 05) - WARNA-WARNA MADINAH

Kami berada di Madinah selama 5 hari, selain beribadah atau melakukan program ziarah, di Madinah juga menjadi tumpuan jemaah-jemaah dari seluruh negara membeli buah tangan, barangan cenderahati dan sebagainya untuk dibawa pulang sebagai kenang-kenangan. Tak terkecuali aku, jika tiada apa-apa aktiviti aku suka ronda-ronda sekitar hotel melihat gelagat orang berjualan di tepi-tepi lorong dan jalan. Barang-barang di sini takdelah mahal sangat, kena pandai tawar-menawar la... sekali tengok memang meriah. Macam-macam ada dari bermacam benda dan bangsa yang mewarnai Kota Madinah ini...

Selain dari itu aku tengok majoriti penjual-penjualnya adalah golongan wanita. Peminta sedekahnya pun ramai dari golongan ini, kalau anda ke Madinah, diorang ni semua berpurdah hitam. Aku dengar peminta sedekah ni adalah dari sendikit tertentu. Entahlah... terpulanglah pada diri masing-masing menilainya. Pada aku ada baiknya bersedekah pada pekerja-pekerja masjid je. 

Aku pernah kena kejar dengan peminta sedekah wanita berpudrah hitam ni... mencanak aku lari. Maunya tak kena kejar, aku bagi sedekah kat sorang perempuan tu, kawan-kawannya yang lain dah nampak. Empat orang kejar aku mintak duit... (ayoyoyooo... larikkkk sambil jinjing kamera) 


Penjual tasbih - bermacam-macam kaler dan jenis

 Penjual tasbih lagi


 Budak ni jual apa ya... macam jual rempah je. Orang cakap dia jual makanan burung merpati sebab banyak merpati kat sini


 Kedai kurma di Madinah

 Ali bersama Ali (Kebetulan dia tengok tag nama aku, terus mintak bergambar sebab sama nama dengan dia)

 Penjual jam

 Jam lawa-lawa, tapi made in China

Rempah ratus dan ubat-ubatan. Minyak Cap Kapak pun ada jual. Tiada masalah pening kepala, kembung perut ringan dan loya-loya

 Buah Tin kesukaan orang rumah aku. Aku borong lima paket. Satu paket SR10...

Ada jual bakso? Menurut Mutawwif kami, banyak kedai orang Indon kat sini. Tapi orang tempatan yang menguruskannya

 Bakso Goyang Lidah - ada berani?

 Penjual coklat - penjualnya dah ke masjid

 Kedai-kedai di lorong sebelah hotel

 Penjual jubah dan telekung

 Kedai ais krim dan kebab - Orang kata sedap, aku tak try sebab batuk

 Penjual Al Quran

 Mari-mari sapa nak timbang berat badan... satu riyal sahaja. Tapi ramai yang bersedah kat budak ni

 Budak menjual kayu sugi

 Penjual tudung dan selendang

Errr... Starbucks Coffee


Esok kami akan meninggalkan Kota Madinah menuju ke Mekah untuk mengerjakan Umrah. Terasa sayang nak tinggalkan Kota Nabi SAW ini. Belum puas rasanya menghirup udaranya yang kering dan berangin ini. Belum puas rasanya bersolat di Masjid Nabawi. Sedih hati meninggalkan Makam Nabi SAW dan Makam sahabat-sahabat Baginda. Yang pasti kami akan merindui bacaan Al Quran Imam-Imam Masjid Nabawi, kami akan rindui Raudhah dan wangi karpet hijaunya... selamat tinggal Kota Madinah...

Bersambung... ke Mekah Al-Mukarramah.