Isnin, 30 Jun 2014

Balada Orang Berdosa (Umrah Part 07) - UMRAH PERTAMAKU

Assalamualaikum wbt... sempena bulan Ramadhan Al-Mubarak ini aku ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada semua umat Islam terutama pembaca setia blog aku (ada ke?), kawan-kawan blogger serta sahabat handai tak kira di mana anda berada... semoga Ramadhan tahun ini memberi lebih banyak sinar keinsafan kepada kita untuk beramal dan bersujud kepadaNya. Maafkan aku jika ada terkasar bahasa, tersalah cerita melalui blog yang tak sepertinya ini. Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah, yang buruk itu dari aku sendiri dan aku berusaha berdoa dan memperbaikinya... Insyaallah.
________________________________________________________________________

Alhamdulillah... syukur kepada Allah kerana dengan izinNya aku berada di depan Kaabah. Hilang segala debaran sejak bertolak dari Madinah lagi. Kaabah yang selama ini aku lihat di TV dah pun berada di depan mata. Tak tergambar perasaan aku ketika ini. Sedih dan gembira kerana menjadi tetamu Allah. Sambil bertawaf kami berdoa, sayu hati ini Allah SWT sahaja yang tahu. Banyak dosa-dosa aku bawa ke sini dan mengharapkan keampunanNya... kami memulakan tawaf pada pukul 10 malam dan berakhir sekitar jam 11.30 malam lebih kurang. Kami tak dapat mengucup Hajarul Aswad kerana orang agak ramai ketika itu walaupun hati tergerak jugak nak mengucupnya... cukup sekadar beristilam sahaja (melambai dari jauh dan mengucup tangan).

Bertawaf

 Selesai Tawaf. Kaabah di belakang terasa dekat sahaja


 Bersama Pakcik Maat

 Encik Isa dan isteri

 Aku respek pakcik ni. Walaupun agak berusia tapi masih kuat lagi mengerjakan Umrah


 Selepas bertawaf dan sembahyang sunat kami terus ke Bukit Safa untuk mengerjakan Sa'i


Ibadah Sa'i merupakan salah satu Rukun Haji dan Umrah yang dilakukan dengan berjalan kaki berulang alik 7 kali dari Bukit Safa ke Bukit Marwah dan sebaliknya. Jarak kedua-dua bukit yang satu sama lainnya sekitar 405 meter. Ketika melintasi Bathnul Waadi iaitu kawasan yang terletak di antara Bukit Safa dan Bukit Marwah (ditanda dengan lampu berwarna hijau) para jemaah lelaki disunatkan untuk berlari-lari anak dan untuk jemaah wanita kena berjalan cepat.

Terus terang la aku mengaku, hampir pancit jugak la aku ni. Betul la kata orang, selain persediaan mental untuk ke Mekah ni, fizikal pun kena cukup kuat jugak. Maknanya sebelum kita mengerjakan Umrah, ada baiknya kita eksesais dulu bagi menguatkan kaki dan badan kita. Terasa kejang jugak urat betis ni berjalan ulang-alik dari Bukit Safa dan Marwah ni... Alhamdulillah, berjaya jugak aku lakukan.


 Kawasan lampu hijau - Jemaah lelaki disunatkan berlari-lari anak


 Ramainya orang

 Last Sa'i

 Berdoa selepas selesai Sa'i dan bertahallul


Selesai Umrah sekitar 12.30 malam... kami sepakat semua jemaah lelaki nak cukur botak malam tu

Menuju ke kedai gunting. Nasib baik orang tak ramai lagi. Punyalah laju Pak Arab ni cukur kepala kita. Tak sampai 8 minit dah licin. Bercukur di sini dicaj sebanyak SR10 je... lepas botak rasa ringan je kepala


Abang dah botak... saja tutup mata sebab mata merah. Aku berdoa semasa bercukur agar dosa-dosaku yang lalu akan gugur sepertimana gugurnya rambutku malam tu, Insya-Allah. Sayu je tengok muka sendiri walaupun takde orang kisah... 


 Masjidil Haram dari pintu keluar bersa'i

 Jam besar

Bersembahyang di kawasan atas Masjidil Haram. Waktu Maghrib, Isya' dan Subuh aku suka bersolat di sini sebab sejuk dan berangin


Menjelang masuk waktu solat berpusu-pusu orang menuju ke Masjidil Haram. Gambar ni aku ambil ketika nak masuk waktu Maghrib


Kami berada di Mekah selama 5 hari. Sama juga di Madinah, jika tiada apa-apa aktiviti lain kami lebih suka berada di Masjidil Haram untuk melakukan ibadat dan bertawaf sunat. Selama 5 hari jugalah kebanyakan dari kami demam dan batuk. Mungkin disebabkan cuaca panas pada sebelah siangnya ditambah lagi dengan habuk-habuk melalui kerja-kerja pengubahsuaian yang pesat di sekitar Masjidil Haram menambahkan lagi batuk kami. Namun kami berserah kepada Allah dan selagi terdaya kami tetap bersolat di Masjidil Haram ni. Aku sendiri terpaksa bersolat Zohor dan Asar di bilik hotel je kerana mengalami demam...

Bersambung...